Ida svarar på Lukas frågor!

En av de största anledningarna till att jag vill praoa i riksdagen är för att lära mig mycket. Det jag undrar kanske även ni undrar och därför lägger jag nu ut mina frågor till Ida här!

Lukas: Hur kom du till den position du är i idag?

Ida: Jag engagerade mig i moderaternas ungdomsförbund (MUF) när jag gick i åk 9. Största anledningen är att jag är väldigt engagerad och lagt ner mycket jobb inom politiken. Mitt mål var dock aldrig att komma hit, att vara riksdagsledamot. Jag ville påverka frågor som var viktiga för mig.

Lukas: Vad har du för erfarenhet och utbildning?

Ida: På gymnasiet gick jag naturprogram med inriktning på forskning och journalistik, på universitetet blev det 3 år juridik men ingen examen. Innan jag blev riksdagledamot var jag filmproducent för dokumentärer. Jag har band annat producerat ”någon annan betalar”, en film om hur dina skattepengar slösas bort.

Lukas: Hur går arbetet från en idé till lag?

Ida: När jag fått en idé kan jag skriva motioner om lagförslag, på hösten efter sommaren. Därefter tar jag det till utskottet där andra ledamöter tycker till, jag försöker övertala personerna i utskottet, alliansmedlemmar och vanliga människor. Jag jobbar mycket med sociala medier som Youtube, Twitter och Facebook men även med medier som tv, debatter och radio.

Lukas: Var får du idéer till motioner från?

Ida: det börjar med att jag ser ett problem i samhället som jag tycker är viktigt och behöver lösas. Därefter pratar jag med andra som också ser detta problem. Framförallt kommunicerar jag med föreningar och lyssnar på andra.

Lukas: Hur ser jobbet ut? Reser du mycket? Mycket enskilt arbete?

Ida: Inom mitt jobb är det mycket upp till mig vad jag vill göra. Jag har ungefär 6 timmar arbete i veckan jag måste göra. Möten med utskott, avstämningsmöten, debatt i kammaren är saker jag måste göra. Sedan handlar det om att skapa opposition och övertyga personer. Jag klipper och filmar Youtube-klipp, reser, talar och lyssnar mycket för att övertyga folk. Det är mycket enskilt arbete för en ledamot, däremot har jag själv valt att ha ett samarbete med Hanif Bali, vi delar rum och spelar in Youtube tillsammans.

Lukas: Varför valde du politik?

Ida: Jag har alltid jobbat med politik samtidigt som jag pluggat och jobbat. Jag har alltid velat påverka i de två frågor jag tycker är viktigast, att alla ska ha ett jobb att gå till och att så lite skattepengar slösas som möjligt. Men att jag blev riksdagsledamot kom lite som en slump.

Lukas: Vilka för och nackdelar finns det med att jobba inom politiken?

Ida: Inom politiken förkommer mycket symbolfrågor, snack om frågor som inte betyder något, vilket kan vara negativt. Det är inte bara vanligt folk som tycker att det är mycket prat och ingen handling.

Lukas: Hur ofta verkställs motioner?

Ida: Nästan aldrig. Däremot kan partiet skicka in partimotioner, ett parti kan även skicka in en gemensam motion med andra partier. Dessa motioner har större chans att gå igenom. Speciellt nu när vi har en svag regering.

Lukas: Har dina motioner gått igenom?

Ida: Eftersom att jag är ny har jag bara skickat in motioner en gång och de har inte kommit i granskning än. Däremot kan en ledamot övertyga sitt parti att göra frågan till en partimotion.

 

Lukas: Jobbar du med politik om 10 år?

Ida: Jag vet inte, på ett eller annat sätt, ja. Kanske som fritids politiker, på kommunalnivå eller här i riksdagen.

Lukas: Hur är det att vara ung i riksdagen? Finns det någon fördel eller nackdel med det?

Ida: jag vet inget annat. Jag har aldrig varit äldre, så det är svårt att svara på. Många har fördomar mot unga, att de inte kan ta lika stort ansvar. I och med att jag är ung så sticker jag ut mer och har lättare att få min röst hörd. Jag har jobbat med film, sociala medier och är ung. Folk kommer ihåg mig och det är positivt. Det är svårare att skilja på äldre politiker, det är som en stor grå politisk klump av människor.

Kommentera

