Lukas hälsar

Hej.

Jag heter Lukas och jag praoar på riksdagen hos Ida. Jag går i år 9 på Internationella Engelska Skolan i Bromma. På fritiden spelar jag fotboll, golf och springer lång distans. Mina favoritämnen är So, Matte och Idrott.

Jag fick idén att praoa i riksdagen av min kompis Oscar som också praoat här. Först när han sa det trodde jag att han skojade. Riksdagen… Det går väll inte… Men det var värt ett försök, jag fick ett förståeligt nej fån nästan hela riksdagen, där de skrev att de inte visste vad de skulle göra och därför kunde de inte ta emot en praktikant. Jag hade inga förväntningar på ett ja så jag började skicka ut mejl till ICA och mc Donalds. Då fick jag ett mejl från Ida där de stod ”jag vet inte vad jag ska göra den veckan… Men vi löser något.”

Jag tyckte riksdagen verkade intressant att praoa i eftersom att jag trodde att de skulle vara mycket roligare än att tvätta golvet på ICA, oavsett vad jag fick göra. Dessutom skulle jag ju lära mig mycket som jag inte visste. So är mitt favoritämne och att lära mig om sitt favoritämne hela dagen kan man ju inte säga nej till. Dessutom skulle nog de flesta säga att jag har en stark åsikt i många frågor, både politiska och privata. Vad passar bättre?

Jag kom till riksdagen med förväntningarna om att jag skulle få hämta kaffe och se på när andra jobbade hela dagen. Men efter bara några minuter insåg jag att det inte var fallet. Efter att ha ommöblerat hela rummet fick jag sammanställa alla dagens nyheter. Det har redan överträffat förväntningarna och det är kul att känna att man kan hjälpa till. Under resten av veckan hoppas jag att jag lär mig hur jobbet som riksdagsledamot funkar, hur man blir riksdagsledamot och mycket mer. I nästa inlägg kommer mina frågor med Idas svar.

Kommentera

