Alliansen lägger mer pengar på skolan än regeringen

Det finns en del saker i skoldebatten som tyvärr kommer bort och som jag därför skulle vilja belysa.

Ungefär 80% av skolpolitiken är Alliansen och regeringen överens om. Vi vill alla öka lärartätheten, ha höjda lärarlöner,statsa på matte och svenska, ha bättre uppföljning och att fler ska gå ut gymnasiet med godkända betyg. Vi är också överens om att yrkesprogrammen på gymnasiet behöver bli än mer anpassade efter arbetsmarknaden och vi behöver därför närma oss det lärlingssystem som finns i Österrike och Tyskland.

Utöver detta är det faktiskt så att Alliansen lägger MER pengar på skola och utbildning än vad regeringen gör. Inte tvärt om, som det lät valrörelsen från många håll.

Alliansen vill vidare stå fast vi den överenskommelse som har gjorts för att hindra oseriösa och kortsiktiga aktörer att bedriva skolor och ta ut höga vinster på bekostnad av kvalitén. Här är det oklart vad regeringen vill, eftersom vänsterpartiet anser att överenskommelsen är bruten och ska förbli så. För alla som arbetar inom skolan och för alla elever som går i den och är i färd med att välja skola, tycker vi att det är superviktigt med tydlighet och breda överenskommelser. Därför är regeringens otydliga svar om totalt vinstförbud så olyckligt.

Alliansen tror inte heller att det går att lagstifta bort skoltrötthet, utan lägger istället som sagt mer pengar än regeringen på att öka kvalitén så att fler vill gå klart gymnasiet. På samma sätt tror vi inte heller att det går att tvinga elever som vill läsa yrkesprogram att även förbereda sig för universitetsutbildning. Högskoleförberedande utbildning är och ska förbli en rättighet och inte en skyldighet för yrkesstudenter. Här kan vi säker göra mer för att underlätta för elever, så att det blir enklare att kombinera, men ett tvång tror vi skulle få än fler elever att inte göra någonting i skolan utan endast sitta av tiden tills de fyller 18 år.

Vi tror inte heller att det är bra att skjuta över grundskolans problem på gymnasiet. Istället vill vi att elever utan godkända betyg i grundskolan ska gå ett 10:e år. Vi har redan idag ett stort problem med att elevers kunskapsnivåer skiljer sig mycket åt, och att kurserna de sedan läser gemensamt blir svåra att anpassa efter alla. Grundskolan måste därför ta större ansvar och verkligen lära ut de den är tänkt att göra, till alla elever. Det är även detta som är grunden till vårt förslag om att införa betyg från årskurs 4:a. Fridolin får det ibland att låta som att vi med detta är mot uppföljning i tidigare årskurser, detta är självklart inte sant. Tidigare betyg är främst också viktigt för att elever ska vänja sig och inte må dåligt över att få betyg.

Överlag handlar alltså olikheterna om HUR vi ska nå våra gemensamma mål. Ytterligare ett exempel är lärartätheten. Vi vill att de statliga stödet ska ges som en premie till de som ökar lärartätheten, medan regeringen allmänt vill öka de statliga stödet till kommunerna. Vi menar att när detta gjorts tidigare, så går pengarna inte till fler lärare. Hade regeringen haft rätt, så skulle vi redan ha högre lärartäthet.

Verkligheten är regeringens största fiende. Det går inte att anpassa verkligheten efter sina förslag, i syfte att ha förslag som enkelt går att förklara. Problemen nämligen inte enkla, utan kräver riktiga åtgärder som förändrar på riktigt. Inte populistiska lager som förbjuder allt som går utanför ramen. Hade det fungerat varför förbjuder vi då bara skoltrötthet?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s