Gör offentliga kvitton, offentliga på riktigt och undvik ”kriminalvårdsresor 2.0”

Deras jobb är svårt, ja. Därför är dom värda en bra lön med bra villkor, självklart. Men hur blir det rimligt med betald semester och betalt lyxboende, på fina turistorter långt borta från platsen där arbetet utfördes? i två, tre dagar. Eller vad sägs om alkohol på arbetstid?

Jag kommer motionera i riksdagen om att alla offentliga transaktioner också ska vara offentliga, direkt. Varför? Fråga dig själv. Hade du låtit skattebetalarna betala för två nätter på cypern för dig efter jobb i Kabul, om du visste att allt direkt skulle bli offentligt? Jag tror inte det. Jag tror att fler som arbetar i stat och myndigheter skulle tänka en gång till, innan de spenderar andras pengar. Vetskapen om att vem som helst, enkelt får reda på hur deras skattepengar har används skulle skapa tankar som likar de vi tänker innan vi spenderar våra egna pengar. Det skulle inte lösa allt, men vara ett steg på vägen.

Vad tycker du?

Lite kort sammanfattat om Kalibers granskning:

Dyra resor och lyxhotell för Kriminalvårdens personal vid utvisningar från Sverige

Lyxhotell på semesterorter, flygresor i businessklass och alkohol på arbetstid. Kaliber har granskat Kriminalvården. Flera exempel som Kaliber hittat är resor där personalen efter utvisningen, inte åker hem utan till turistorter och lyxiga hotell till Europa:
* Två nätter spenderas på hotell i Larnaca på Cypern efter utvisningsresa till Kabul. Hotellet beskrivs av en svensk resebyrå som Högklassigt boende direkt vid stranden. Hotellnotan: 28 personer två nätter,  46 822 kronor.
* Två nätter i Madrid efter utvisningsresa till Nigeria. Hotellnota: 13 personer,  31 041 kronor.
* Tre hotellnätter för fyra personer i Amsterdam efter utvisningsresa till Kazakstan. Kostnad: 19 954 kronor.

En reaktion till “Gör offentliga kvitton, offentliga på riktigt och undvik ”kriminalvårdsresor 2.0”

  1. Jag är anställd på en statlig myndighet. När jag reser i tjänsten så går det till ungefär så här:

    1. Jag kontaktar resebyrån min arbetsgivare har avtal med och de bokar resa och boende.
    2. Om jag under själva resan behöver göra utlägg så gör jag detta med kontanter eller privat kreditkort.
    3. Efter resan skriver jag en reseräkning, där jag bland annat redovisar utlägg och bifogar kvitton.
    4. Traktamente, ersättning för utlägg m.m. betalas i samband med löneutbetalning.

    När resebyrån skickar sin faktura till min arbetsgivare blir det en allmän handling som kan begäras ut.
    När min reseräkning är klar så blir den en allmän handling som kan begäras ut.

    Är allmän handling inte tillräckligt offentligt, eller blir det inte tillräcligt direkt? Hur menar du rent konkret att det skulle fungera istället?

Kommentera

