Se mitt förtsa inlägg i riksdagens kammare här!

Har idag sagt mina första ord i riksdagens kammare. Riktade en skarp och tydlig fråga och fick ett luddigt, oklart svar. Tråkigt då effektiviteten och resultatet av de pengar vi lägger på forskning och utveckling är otroligt viktigt för jobben, ekonomin och för att minska slöseriet av kunskap och skattemedel.

Min fråga handlade om våra utmaningar kring att få de medel vi lägger på forskning och utveckling att resultera i nytta för svensk industri och vårt samhälle i stort. Den tidigare Alliansledda regering gav i mars 2013 Vetenskapsrådet i uppgift att utreda och komma med förslag på en ny modell för resursfördelning. Förslagen ska presenteras i december och förväntas öka forskningens kvalité och relevans utan att för den skull kontrollera den.

Konkret så vill jag veta hur det ansvariga stadsrådet Helene Hellmark Knutsson avser att ta tillvara på förslagen som utredningen kommer presentera. Jag frågade vidare hur hon planerar att arbeta för att garantera att den forskning som bedrivs kan komma till större användning för svensk industri och samhället i stort.

Svaren då? Egentligen inga. Eller jo, hon berömde Alliansen och ska följa arbetet. Tråkigt men den enda hon egentligen hade kunnat svara om hon inte är insatt i frågan. Insatt verkar hon dessvärre inte heller vara då hon blandar ihop nyfikenhetsbaserad forskning med efterfrågedriven sådan.

Min fråga exakt och Helenes svar kan ni ser här:
http://www.riksdagen.se/Templates/Pages/embedwebtv.aspx?did=H2C120141016fs&doctype=fs&embed=true&start=2328&end=2592

10353717_10152340492972016_912960357923773567_n

2 reaktioner till “Se mitt förtsa inlägg i riksdagens kammare här!

Kommentera

