På plats på Himmelska fridens torg, 25 år senare

Igår var 25 årsdagen för de hjältar; studenter och arbetare som stod upp för yttrandefrihet och demokrati på Himmelska fridens torg. Det är svårt att vara här på plats utan att reflektera. Därför var det också frustrerade att inte kunna sprida sina tankar via Facebook, Twitter eller bloggen, så som jag brukar kunna göra. Idag dagen efter har jag iaf hittat en bakväg in till bloggen via wordpress-appen. Så här nedan kan ni läsa lite av det jag tänkte igår.

Från att jag i förrgår häpnats, skrattat och förvånats över att inte komma ut på Facebook. Till att jag igår muttrat över att jag inte lyckats hitta en VPN som inte var blockerad. Till att idag vara arg och lite rädd över att man idag, på plats i Peking, på inget sätt tycks uppmärksamma det tragiska och farliga som hände för exakt 25 år sedan på Himmelska fridens torg. Länkar till artiklar som denna, om det som skedde, går inte att öppna. Vår hjälp på plats avråder oss starkt från att besöka och smygfilma på torget idag. Människor vi pratar med vill helst inte prata om det, och de som liksom jag inte var födda då tycks inte ha fått berättat för sig. Jag kan bara föreställa mig rädslan. Att prata om intima vuxensaker med sina föräldrar, bleknar i jämförelse. Shit! Det är inte okej att skratta längre.

En kvinna jag pratat med på plats säger att hon liksom de flesta inte är intresserade av politik och de reformer Partiet implementerade. Varför? Ja, vad vore meningen? Det finns inga val, inget går att påverka. Det flesta väljer därför att vara nöjda med att de lever, att de överlevt eller att de inte behövt leva förr. Nu får du studera utomlands. ”Äger” du en lägenhet och fryser drygt 50 000 kr på banken i över 6 månader? Ja, då kan du till och med resa till England. Allt du säger vänds inte mot dig.

Rispar man på ytan av fina bilar, rena gator, lyckliga pensionärer och mätta invånare så lyser dock mycket fortfarande med sin frånvaro; Advokater får inte försvara någon de vet gjort sig skyldig till brott, polisen behöver inte gå till domstol för att fängsla människor och till och med smågatorna bland Hutongerna kryllar av kameror och övervakning. London bleknar i jämförelse. Föds du i fel provins får du inte resa som andra och möjligheten att skaffa mer än ett barn är bokstavligt talat en lyx få förunnat. För att inte tala om att man nyligen stängde av en hel stad och tog bort tillgången till rent vatten, el och telefoni för dryga 5 miljoner människor. Varför? Staffa släktingar och familj till den grupp människor som tagit till våld för att stå upp mot Partiet. Ja, shit! Det är inte okej att skratta längre.

Kommentera

