Talarkväll i Tyresö

Precis kommit hem efter en lång dag med uppstigning 05:40, värvning på två skolor i Boden och Luleå och talarkväll i Tyresö. Stort tack till Anki Svensson, Fredrik Saweståhl och resten av Moderaterna på Tyresö för att jag fick komma och prata och berätta om mitt arbete och mina idéer. När andra kandidater fick prata i 4-5 minuter var så fick jag hela 30-40 min och det är jag väldigt tacksam för!

Pratade om slöseri med skattepengar, hur viktigt frågan är för arbetslinjen och för välfärden. Kom även med en del förslag på hur jag vill minska slöseriet med våra skattepengar.

Framförallt tror jag vi har mycket att vinna genom att minska kostymen. Systemet är så stort att den ena armen inte ser vad den andra gör.

Nummer två handlar om att göra fler skatter synliga. Inser man hur mycket skatt man totalt betalar (52% om du inte betalar statlig skatt) så ökar incitamenten och viljan att veta vad dom går till.

Vi borde även se över lagstiftningen för våra statliga och kommunala revisorer. Jag tror vi har mycket att vinna på att ge de professionella revisorerna fler och hårdare verktyg. En idé är även att låte våra politiska bli folkvalda på riktigt. Istället för att fullmäktige, de med makt, ska besluta vilka som får granska så kan detta väljas av väljarna på valdagen. Då kanske det inte ens behöver vara kopplat till partier?

Kostnaderna för den statliga byråkratin behöver också minskas. Här har vi Moderater ett vallöfte från 2006
som vi ännu inte uppfyllt. Utöver detta bör man även särskilt granska och minska på tillväxtverkets utgifter. Många bidrag till diverse företag utvärderas inte och de som blir utvärderade visar få på positiva effekter. Här måste vi våga mer!

Fredrik Reinfeldt sa i Almedalen 2008 något som idag är minst lika aktuellt och som vi måste fortsätta arbeta med:

”Jag vill vara tydlig med vad jag ser som en bärande del av förnyelsen av moderaterna, kanske den allra viktigaste delen. Ekonomisk politik måste gå ihop. Man måste ha förmåga att långsiktigt bära ansvar för de offentliga finanserna om man någonsin ska uträtta något bra för människor i det här landet. Det bygger på en inställning att pröva varenda skattekrona lika hårt som en annan. Man ska veta att vill man göra anspråk på skattebetalarnas pengar så kommer man att möta frågor och krav på analys.

Man ska veta att kommer man in i regeringskansliet stöter man på en moderat som kommer att ha synpunkter på hur mycket skattepengar ska användas till olika verksamheter.

Och jag vill vara klar på en punkt: Det spelar ingen roll vad det står på lappen till vem pengarna ska skickas. Vi har på det sättet ingen särskild idé om att man får slösa med pengar bara det står rätt sak på lappen. Alla skattekronor ska ha samma tuffa prövning, det är mitt löfte till alla er som kom hit ikväll och undrade om det fanns någon som är bra på att hushålla med mina skattepengar.”

Godnatt!

20131016-225509.jpg

Kommentera

