Intervju ang. kaoset i Ropsten

Ända sedan jag blev ordförande för tekniska nämnden på Lidingö har jag och tekniska förvaltningen jobbat med att få till smarta lösningar för trafiken i Ropsten. Den rondell som finns där har länge orsakat problem och onödiga köer på bron.

I våras inför Lidingöbanans avstängning började vi även arbeta för effektiva lösningar för ersättningstrafiken, som inte skapar allt för stora negativa konsekvenser för bilisterna. Vi har infört bussfiler för trafiken ska flyta bättre, framför åsikter om linjedragningar, turtäthet och busshållsplatser.

Nu börjar jag och många Lidingöbor med mig få nog. Kaoset i ropsten minskar trafiksäkerheten och ökar restiderna för alla och bidrar till ökade utsläpp. Den bussfil som skapats används inte av ersättningstrafiken vilket gör att den tvingas in i rondellen, ökar köerna, tar längre tid och ger resenärerna längre att springa till tunnelbanan som de dessutom ofta missar på grund av förseningarna och köerna.

Jag har sett till så att staden i alla kanaler och alla lägen ligger på SL, Arriva och Keolis. Jag har själv även haft samtal och kontakt med Stockholm Stad vilket nu lett till att de idag gjort platsbesök i Ropsten och nu tillsammans med Lidingö jobbar för en lösning. Samtliga parter ska nu ses i november (tyvärr långt fram i tiden). Vi i moderaterna har även haft samtal med den politiska ledningen av SL och hoppas på samarbete och förståelse. Vi fortsätter även självklart att ligga på, komma
med idéer och framföra Lidingöbornas åsikter i förhoppning om lösningar redan innan november.

Med anledning av ovan har jag idag även gjort en intervju med Mitt i Lidingö. Har du några fler förslag på vad vi från Moderaterna på Lidingö borde göra så hör gärna av dig!

Kommentera

