Järfälla

Precis kommit hem efter en trevlig kväll i Järfälla, där jag och ett gäng andra riksdagskandidater har fått presentera oss och varför vi kandiderar till riksdagen. Det var mycket folk, trevligt och bra mingel efteråt så jag är väldigt glad och bara nöjd över att komma hem lite sent. Jag har turen att alltid få ny energi av att träffa och prata med andra. Om jag ska leta efter en nackdel så blir det i så fall att det när man kommer hem lite senare, som idag, då blir det svårt att somna på en gång. Nu är det lika bra att passa på och blogga istället!

Jag fokuserade såklart på mina tre huvudfrågor: Minskat slöseri med skattepengar. Fler vägar till jobb och företagande.

För mig hänger det tre frågorna ihop väldigt väl. Alla syftar till att ge fler chans att påverka sina liv i större utsträckning samt att också få en än bättre ekonomi som ger oss möjlighet att lägga mer pengar på välfärd. Någon gång i livet behöver vi alla hjälp från samhället och då behöver den hjälpen finnas där. När pengarna istället går till byråkratikostnader, fester i blå hallen, företagsbidrag utan effekt och annat slöseri, då blir jag ledsen och frustrerad. Här vill jag vara med och se till så att staten slutar slösa, men också se över vad vi kan göra för att minimera det slöseri som tyvärr finns runt om i våra kommuner och landsting.

På jobbsidan har Moderaterna gjort mycket redan. För de som är i behov av a-kassa eller sjukpenning är det idag lönsamt att arbeta och vi har också många fler och bättre möjligheter att komma tillbaka till arbete. För de som är beroende av försörjningsstöd (socialbidrag) finns dock inte alls samma möjligheter och drivkrafter. Här måste vi fortsätta och utveckla arbetslinjen.

Viljan och drivkraften att jobba är den främsta förutsättningen för att gå från bidrag till arbete. Nästan lika viktigt är att det finns jobb att gå till, gärna många såklart. Här spelar företag en avgörande roll. Att vara företagare inbär stora risker, framförallt när företaget är litet. Det finns såklart många fördelar med att vara företagare: möjligheten att styra sitt arbete, få testa sina idéer och jobba med någonting man verkligen brinner för. Jag känner själv företagare som aldrig skulle kunna fungera på en ”vanlig” arbetsplats, som inte ville plugga vidare eller som hittade en anställning, men som nu driver eget med stor framgång och många anställda. För att fler ska vilja och våga ta riskerna som företagande innebär tror jag dock att lönsamheten behöver stärkas. Många företag går inte med vinst, men när/om det väl börjar göra det så måste dom få behålla mer av det vinsten. Att få behålla mer av det man förtjänat, oavsett om man är anställd eller företagare, gör det mer lönsamt att kämpa och utveckla. För samhället leder det även till fler jobb och högre tillväxt!

1375039_10153325508130252_597277221_n

 

Bild från kandidatpresentationen i Järfälla. (Lånad av Niklas Wykman)

Kommentera

