Fastighetsmässan Mipim

Idag kan man läsa om ”Kommunpampars lyxresor till Franska rivieran” i b.la DI och  SvD. Artiklarna grundar sig på kvällens avsnitt av uppdrag granskning. Jag har tidigare funderat en del på just fastighetsmässan Mipim som är den lyxresa artiklarna hänsvisar till. En klar majoritet av alla kommuner i Stockholms län har en eller flera representanter, både politiker och tjänstemän, som årligen åker dit. Det är inte heller första gången som detta kritiseras i media. Trots kritik står politiker från samliga pariter och tjänstemän fast vid att mässan är bra och att den är värdefull.

Det jag kommit fram till tidigare, och nu återigen tar fasta på, är att vi:

1. Mycket tydligare behöver väga nyttan av resor, mot kostnaden för dom. När man låter andra, skattebetalarna, betala är detta inte bara viktigt utan en nödvändighet.

412 000kr för deltagande på Mipim under tre år är kanske värt det? Drygt 137 000kr/tillfälle för ca 7 personer. Enligt Uppdrag granskning, så är det inte det då man inte kan se några resultat. Jag kan ha viss förståelse för att det är svårt att visa på konkreta resultat av en mässa. Nyttan av mässan, vilket ocskå är ett resultat, borde dock gå utmärkt att visa. När det kommer till Mipim tänker jag främst på nytta så som kunskap och kontakter.

2. Behöver ha genrella policys för utgifter i samband med resor, utbildningar och konferenser m.m.

Det är jätteviktigt att man inom kommunen, stat och myndighet för den delen ocskå, har en generell policy som man måste hålla sig till. Här tycker jag inte att starksprit och alkohol till frukost och lunch hör hemma. Alkolhol bör generellt vara begränsat. På Lidingö vet jag att vi tillåter mindre mängder vin/öl vid större/viktigare middagar, men inte mer. Någonstans där tycker jag också gränsen går, vill man ha mer får man betala själv.

Hur mycket av detta som ingår i Staffantorps nota, vet jag inte men hoppas få svar ikväll på Uppdrag granskning.

Vad tycker du själv? Berätta gärna för mig! Är det någon skillnad på när tjänstemän åker på utbildningar och när politiker gör det? Hur bord man mäta värdet om Mipim och liknande event? Borde man överhuvudtaget betala för alkohol?

Kommentera

